IMPULS
Newag Impuls – rodzina normalnotorowych elektrycznych zespołów trakcyjnych produkowana przez przedsiębiorstwo Newag z Nowego Sącza w kilku wersjach, różniących się liczbą członów i przeznaczeniem. Są to normalnotorowe zespoły trakcyjne z obniżoną podłogą, przeznaczone do obsługi przewozów pasażerskich. Wyprodukowane zostały składy 2-członowe (typ 37WE), 3-członowe (36WE), 4-członowe (31WE), 5-członowe (45WE) i 6-członowe (35WE). Do 28 lutego 2017 zamówiono 147 Impulsów.
W nocy z 18 na 19 lutego 2013 podczas testów na Centralnej Magistrali Kolejowej 31WE ustanowił rekord prędkości pojazdu całkowicie polskiej konstrukcji wynoszący 211,6 km/h. W nocy z 28 na 29 sierpnia 2015 rekord ten został poprawiony przez 45WE i wynosi 225,2 km/h.
Po II wojnie światowej w Polsce elektryczne zespoły trakcyjne (EZT) produkowane były aż do 1997 roku tylko przez Pafawag z Wrocławia. Był on producentem m.in. najpopularniejszego w Polsce EZT serii EN57. Zakład po prywatyzacji w latach 90. zaprzestał produkcji tego typu pojazdów, a ostatnim wyprodukowanym zespołem był ED73 z 1997 roku. Polskie Koleje Państwowe zakończyły wówczas zamówienia na nowy tabor, w tym na EZT.
Od końca lat 80. PKP, a od początku XXI w. również samorządy, kupowały głównie wagony spalinowe i spalinowe zespoły trakcyjne, gdyż w obsłudze linii niezelektryfikowanych dominowały paliwożerne lokomotywy. Pozwoliło to polskim producentom oraz przewoźnikom na zebranie doświadczenia w produkcji i eksploatacji lekkiego taboru. Dodatkowo modernizowano posiadane przez polskich przewoźników zespoły trakcyjne serii EN57.
W 2004 roku ówczesne Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego z Nowego Sącza we współpracy z przedsiębiorstwem Energocontrol z Krakowa zaprojektowały pierwszy EZT własnej konstrukcji – 14WE. Rok później zakłady te, już jako Newag, rozpoczęły jego produkcję, do której wykorzystano wybrane części ze skasowanych jednostek serii EN57. W 2007 roku we współpracy z tym samym przedsiębiorstwem zaprojektowano już całkowicie nowy skład – wysokopodłogowy 19WE.
W przetargach na dostawy EZT organizowanych od I dekady XXI w. zaczął pojawiać się wymóg niskopodłogowości, co uniemożliwiało Newagowi zaoferowanie w nich pojazdu 19WE/20WE. Polscy producenci w celu konkurowania z przedsiębiorstwami zagranicznymi, postanowili opracować krajowe konstrukcje spełniające nowe wymogi. Pierwszym takim pojazdem był EZT z rodziny Elf wyprodukowany w zakładach Pesa z Bydgoszczy, po czym Newag również przystąpił do zaprojektowania pierwszych niskopodłogowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.
18 kwietnia 2011 zawarto z Szybką Koleją Miejską w Warszawie pierwszą umowę na dostawę Impulsów. Wcześniej, bo w styczniu tego roku, krakowskie biuro EC Engineering przygotowało koncepcję tego składu, któremu nadano typ 35WE. Budowa pierwszej sztuki rozpoczęła się na początku listopada. 20 marca 2012 rozpoczął się konkurs na nazwę. 1 kwietnia 2012 pierwszy skład 35WE pojechał na testy na torze doświadczalnymInstytutu Kolejnictwa w Węglewie koło Żmigrodu. 24 kwietnia 2012 w wyniku konkursu pociągi nazwano Impuls.
17 października 2011 podpisano pierwszą umowę na dostawę czteroczłonowej wersji Impulsa. Niedługo potem, jeszcze w 2011 roku, również w EC Engineering, rozpoczęto prace nad projektem tego pojazdu, w którym miała zostać zastosowana część rozwiązań z sześcioczłonowej wersji 35WE. Montaż pierwszego egzemplarza 31WE zakończono w grudniu 2012, 5 stycznia 2013 pojazd rozpoczął testy na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa. 15 stycznia 2013 pojazd został przetransportowany do Warszawy na dalsze testy. W nocy z 18 na 19 lutego 2013 podczas testów na Centralnej Magistrali Kolejowej 31WE osiągnął prędkość 201,4 km/h, zaś podczas ostatniej próby 211,6 km/h ustanawiając rekord Polski dla pojazdów zaprojektowanych i wyprodukowanych wyłącznie w Polsce.
Na początku sierpnia 2013 pojazd 31WE-006 o specyfikacji zgodnej z zamówieniem Zachodniej Grupy Zakupowej (województwo lubuskie i zachodniopomorskie) był testowany na torze doświadczalnym IK koło Żmigrodu.
We wrześniu 2013 trójczłonowy 36WE-001 wyprodukowany dla województwa podkarpackiego rozpoczął testy na torze doświadczalnym koło Żmigrodu.
28 listopada 2014 Koleje Mazowieckie zamówiły jako pierwsze wersję pięcioczłonową. Celem przyśpieszenia uzyskania homologacji pojazdu typu 45WE Newag pod koniec 2014 roku przygotował skład 45WE-001 w barwach województwa zachodniopomorskiego, a po uzyskaniu dopuszczeń jednostka została skrócona o jeden człon i przebudowana na typ 31WE. Prace projektowe nad składem 45WE, które prowadził Dział Badań i Rozwoju Newagu, zostały ukończone na początku 2015 roku.
W marcu 2015 roku konstruktorzy Newagu rozpoczęli prace nad jednostką 31WE dla PKP SKM Trójmiasto. Pojazd ten wymagał dostosowania do wyższych peronów na linii tego przewoźnika poprzez podwyższenie podłogi, co wiązało się z przeprojektowaniem wnętrza składu.
W nocy z 28 na 29 sierpnia 2015 roku zespół 45WE-010 dla Kolei Mazowieckich ustanowił na Centralnej Magistrali Kolejowej kolejny rekord prędkości osiągając wynik 225,2 km/h. Jednostki 45WE dla KM były również pierwszymi impulsami spełniającymi wszystkie wymagania Technicznych specyfikacji interoperacyjności.
Pod koniec 2015 roku, po zdobyciu zamówienia na EZT dla włoskiego przewoźnika Ferrovie del Sud Est, Dział Badań i Rozwoju Newagu przystąpił do prac projektowych nad drugą generacją składu Impuls. W kwietniu 2016 roku prace te zostały ukończone, zaś w drugiej połowie tego samego roku powstała pierwsza jednostka 3-członowa Impuls II o delikatnie zmienionym wyglądzie ściany czołowej oraz mająca osobne wejścia do kabiny maszynisty.
16 listopada 2016 jednostki 31WE-029 oraz 45WE-014 przeznaczonych dla Małopolski otrzymały dopuszczenie do eksploatacji dla typu pojazdu kolejowego zgodnego z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności. Był to pierwszy przypadek kiedy jednostki Impuls otrzymały dopuszczenie w tym trybie. W nocy z 22 na 23 listopada natomiast skład 31WE-029 pozytywnie zaliczył testy certyfikujące ETCS poziomu 2 przeprowadzone przez Instytut Kolejnictwa na trasie E 30, na szlaku Legnica Wschód – Miłkowice – Chojnów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz